субота, 4 березня 2023 р.

Методичні підходи до навчання дошкільників математики

  В сучасній дидактиці науковці розглядають навчання елементів математики як логіко-математичний розвиток дошкільника. Державні вимоги щодо опанування дошкільниками математики представлені у Базовому компоненті дошкільної освіти, де акцент робиться не тільки на суто математичних, а й на логічних уміннях, формуванні здатності мислити чітко, системно, творчо, узагальнювати, робити висновки й усні обчислення.
Основні методичні підходи до навчання дошкільників математики:
  1. Навчання математики має проходити через гру у цікавій і захоплюючій формі. 
  2. Мотивація математичної діяльності дітей має бути ігровою. 
  3. Максимум уваги «слабким» дітям. Необхідно уникати негативного оцінювання дитини і результатів її діяльності. 
  4. Вихователю слід навчитися складати індивідуальну програму розвитку дитини, активно здійснюючи індивідуально-диференційований підхід до математичної освіти дошкільників. 
  5. Працювати з індивідуальними навчальними картками на занятті. Залучати дітей до самоконтролю та взаємоконтролю при виконанні завдань на картках (див. ж-л «Зростаємо разом»). 
  6. Активно пропагувати роботу в парах та мікрогрупах. 
  7. Застосовувати принцип інтеграції математичних знань в різних видах діяльності дітей протягом дня. 
  8. На заняттях з математики використовувати фізкультхвилинки математичного змісту або рухливі ігри з логічним навантаженням математичного змісту. З метою забезпечення психічного здоров'я дітей, зняття психологічної напруги варто відводити місце психогімнастиці. 
  9. Постійно підтримувати зв'язок нового матеріалу з раніше вивченим дітьми. Ознайомлення з новим математичним поняттям краще будувати на навчальних іграх та традиційній методиці розвитку елементарних математичних уявлень у дошкільників. 
  10. Чергувати різні за видом та складністю завдання, казкові сюжети, хвилинки відпочинку. 
  11.  Враховуючи наочно-дійовий (образний) характер мислення дошкільників, на заняттях з математики варто активно використовувати натуральну, зображувальну та графічну наочність (картки-графи, блок-схеми, таблиці, план-схеми, моделі, символічні зображення тощо), особливо у старшому дошкільному віці. 
  12. Діагностувати логіко-математичний розвиток дітей варто як на контрольно-діагностичних заняттях, так і в повсякденному житті у формі спостережень, індивідуальної роботи, співбесід з дітьми тощо. 
  13. Спонукати дошкільнят застосовувати засвоєні знання і вміння у нестандартних ситуаціях.
   Заняття з математики в основному є комплексними, тобто на кожному занятті розглядаються поняття 2 і більше розділів програми логіко-математичного розвитку (величина + множина; множина + форма; множина + простір; число + вимірювання; число + час + вимірювання тощо). Бажано, щоб завдання, які опрацьовуються на занятті, були логічно пов'язані, тоді знання з одного розділу програми поглиблюватимуть знання та вміння з іншого.

8 коментарів:

  1. Дуже цікаво! А Ви навчаєте дітей дошкільного віку основних понять з математики лише на заняттях? Чи ще на інших формах життєдіяльності? Можливо, на прогулянках чи на заняття з фізичного виховання? Розкажіть, будь ласка, як це відбувається

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Навчаю і на прогулянках, і на фізичній культурі. Можемо рахувати предмети в будь-якому місці

      Видалити
  2. Дуже цікава інформація!Дякую! А які найчастіше підходи до навчання дошкільників математики ви використовуєте?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Намагаюся використовувати всі підходи. Але найчастіше навчаю через гру

      Видалити
  3. Дуже цікава інформація! Сподобавля 10 пункт! Відпочинок дуже важливий у різних видах діяльності з дітками. Скажіть, будь ласка, що Ви можете порадити, що можна робити з дітками на хвиликах для відпочинку?

    ВідповістиВидалити
  4. Цікава інформація. Як поєднуєте ці підходи на практиці?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. В залежності від форми роботи з дітьми, якщо їх можна між собою поєднати

      Видалити
  5. Сподобалась інформація. Та чи можна з дітьми раннього віку впроваджувати заняття з математики?

    ВідповістиВидалити

Методичні підходи до навчання дошкільників математики

  В сучасній дидактиці науковці розглядають навчання елементів математики як логіко-математичний розвиток дошкільника. Державні вимоги щодо...